Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025

Πάνω από 12% αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Θα πληρώσουμε και τα «πράσινα» καύσιμα των εφοπλιστών

 

Νέες αυξήσεις έρχονται από 1 Μάη στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ανεβάζοντας εκ νέου τις τιμές, που ήδη είναι φωτιά για τους νησιώτες και όσους δουλεύουν στα νησιά, ευρύτερα για τους εργαζόμενους και τις λαϊκές οικογένειες που επιχειρούν να ταξιδέψουν με πλοίο. Εξάλλου, τα κύματα των ανατιμήσεων και σε αυτήν την περίπτωση είναι συνεχόμενα αφού, θυμίζουμε, το καλοκαίρι του 2024 τα εισιτήρια ήταν ακριβότερα από 10% έως 40% σε σχέση με αυτά του 2023 και αντίστοιχα «τσιμπημένα» τους υπόλοιπους μήνες του έτους.

Παρότι λοιπόν μια οικογένεια δαπανά έναν μισθό για μόνο ένα ταξίδι, ειδικά τους μήνες της τουριστικής σεζόν, η ανιούσα των τιμών δεν έχει ταβάνι.

Η νέα «φουσκοθαλασσιά» θα φτάσει το 12%, όπως αναφέρει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και αποδίδεται στη χρήση ακριβότερων καυσίμων «νέας τεχνολογίας», με βάση κανονισμούς της ΕΕ. Συγκεκριμένα, πρόκειται για «πράσινες» Οδηγίες που απαιτούν τη χρήση καυσίμων με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1%, τα οποία έχουν μεγαλύτερο κόστος.

Φυσικά δεν πρόκειται για κάποια περιβαλλοντική ευαισθησία αλλά ακόμα μια πτυχή του ευρωενωσιακού πακέτου «Fit for 55» και την εφαρμογή του στον κλάδο της ναυτιλίας που για τις «πράσινες» μπίζνες των ομίλων επιβαρύνει απευθείας τα εργατικά – λαϊκά στρώματα. Είναι ενδεικτικό άλλωστε πως με βάση το ίδιο πακέτο έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται στην ακτοπλοΐα το λεγόμενο ETS, η υποχρεωτική συμμετοχή των εταιρειών στην «αγορά δικαιωμάτων ρύπων», για να καίνε το (αφορολόγητο) μαζούτ στα καράβια τους με μια μικρή επιβάρυνση, που επίσης καταλήγει στους επιβάτες. Και μόνο τυχαίες δεν είναι οι κυβερνητικές δηλώσεις για την ανάγκη τα λεφτά από το ΕΤS να γυρνάνε εξολοκλήρου στη ναυτιλία ώστε τάχα να πέσουν οι τιμές, ενώ το άγχος τους είναι μην τυχόν και ξεφύγει κάνα ευρώ από τους …φουκαριάρηδες τους εφοπλιστές.

Ολα τα παραπάνω έτσι κι αλλιώς αποτελούν μόνο ένα μέρος της λυπητερής που πληρώνει ο λαός για το «πρασίνισμα» του επιβατικού στόλου. Σύμφωνα με έκθεση του ΙΟΒΕ για την εφαρμογή της νομοθεσίας «Fit for 55», αυτή θα φέρει ως το 2031 αύξηση του κόστους για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες κατά περίπου 320 εκατομμύρια ευρώ. Κόστος που, όπως έχει αποδειχθεί, θα μετακυλιστεί στους εργαζόμενους και στις λαϊκές οικογένειες, είτε ως ταξιδιώτες με νέες αυξήσεις είτε ως φορολογούμενοι με την παροχή πρόσθετου «ζεστού» χρήματος στους εφοπλιστές.

Σε αυτό το πλαίσιο προχωρά και η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα «πράσινα» πλοία, όπως μέσω ΣΔΙΤ, της σύμπραξης δηλαδή δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, σε ένα έργο με συνολικό προϋπολογισμό 265 εκατ. Παράλληλα, άλλη μια κάνουλα 160 εκατομμυρίων κρατικής επιδότησης είναι ανοιχτή προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες μέσω της «ναυπηγικής δραστηριότητας».

Την ώρα που οι λαϊκές οικογένειες είναι αντιμέτωπες με τις νέες αυξήσεις η κυβέρνηση στήνει το γνωστό επικοινωνιακό παιχνίδι, με τον υπουργό Ναυτιλίας να αναφέρεται στις συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν και να σημειώνει πως «τρέχουμε να προλάβουμε το καλοκαίρι». Χαρακτηριστικά είναι άλλωστε τα μέτρα – κοροϊδία της κυβέρνησης τα προηγούμενα καλοκαίρια που ανακοινώνοντας… μετά το καλοκαίρι, και τα παρακάλια στους ακτοοπλόους οι οποίοι έδωσαν κάτι προσφορές που αφορούσαν λίγους και ήταν «σταγόνα στον ωκεανό». Οπως αξέχαστη παραμένει και η δήλωση του ίδιου υπουργού που αφού ψέλλισε κάτι για παρατηρητήρια τιμών, υπογράμμισε ότι «δεν μπορεί να παρέμβει το κράτος και να επιβάλει τιμές, θα ήταν και λάθος» και ότι η ουσία είναι να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός…

Μόνο που όλα αυτά που μας λένε ότι πρέπει να λειτουργήσουν, όπως οι ευρωενωσιακές Οδηγίες, ο ανταγωνισμός και η καπιταλιστική αγορά, είναι όλα αυτά που έχει αποδειχθεί πως συνθλίβουν τις λαϊκές ανάγκες όπως οι σύγχρονες, ασφαλείς και φθηνές μεταφορές. Από 902.gr

ΠΗΓΗ: imerodromos.gr 

ΠΗΓΗ:https://ikariologos.com