Τρίτη 21 Μαρτίου 2017

Κοινωνική Οικονομία: Τι χρειάζεται να γίνει τώρα, για μειωθεί η ανεργία. Του Ανδρέα Ρουμελιώτη

Κοινωνική Οικονομία: Τι χρειάζεται να γίνει τώρα, για μειωθεί η ανεργία. Του Ανδρέα Ρουμελιώτη
Αλληλέγγυα, Κοινωνική και Συνεργατική Οικονομία: Τι χρειάζεται να γίνει  τώρα, για να μην συνεχίσουμε την προσπάθεια να ξανανακαλύψουμε τον τροχό...

Η ανάπτυξη των επιχειρήσεων και των δικτύων της Αλληλέγγυας Κοινωνικής και Συνεργατικής Οικονομίας σε όλους τους οικονομικούς τομείς, πρέπει να αποτελέσει βασικό στοιχείο του ανασχεδιασμού για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.  
Χρησιμοποιώντας την διεθνή εμπειρία και δύο ολοδικές μας ιδέες που γεννήθηκαν εδώ, στην Πνύκα και τα Αμπελάκια, την άμεση δημοκρατία και τον συνεργατισμό, οι ομάδες αλληλεγγύης και (δε)θελοντισμού μπορούν να μετεξελιχθουν σε διευρυμένα δίκτυα κοινωνικής επιχειρηματικότητας. 
Ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι δεν μπορεί να κάνουν λάθος! Αν προσθέσουμε τον κύκλο εργασιών μόνο των 300 μεγαλύτερων συνεταιρισμών (Global300, Report 2010), είναι ισοδύναμος με το ΑΕΠ της 9ης μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο, της Ισπανίας. Οι συνεταιρισμοί θα μπορούσαν να έχουν τη δική τους θέση στους G20!...
Αν ο τρίτος τομέας της "οικονομίας του ισογείου" - ο οποίος ανθεί ανάμεσα στον ιδιωτικό και τον δημόσιο - στην Ελλάδα καταφέρει να φτάσει τον ευρωπαικό μέσο όρο, που αντιστοιχεί στο 10% του ευρωπαικού ΑΕΠ θα μειωθεί η ανεργία και η μαύρη εργασία, θα δημιουργηθούν αξιοπρεπώς αμοιβόμενες θέσεις απασχόλησης και θα επιτευχθεί η επανεκίνηση - ανάταξη της οικονομίας απο τα κάτω. 
Δείτε: Αν τα χρήματα του Αναπτυξιακού Νόμου δίνονταν στην Κοινωνική Οικονομία θα προέκυπταν 1 εκατ. θέσεις εργασίας



Πρωταρχικοί στόχοι : 
1) Η διατροφική αυτάρκεια - ασφάλεια της χώρας με βάση την καθαρή  γεωργία:  το κίνημα για καθαρή τροφή, το κίνημα ανταλλαγής σπόρων από ντόπιες παραδοσιακές ποικιλίες για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας (αυτό είναι το ισχυρότερο κίνημα στον κόσμο ενάντια στην MOΝSANTO και τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα, καθώς και το μεγαλύτερο δίκτυο Κοινωνικής Οικονομίας με οργανώσεις και δομές σε όλη την Ελλάδα - περισσότεροι από 200.000 ερασιτέχνες παραγωγοί διαφυλάσσουν διά της σποράς τις ντόπιες παραδοσιακές ποικιλίες, ανταλλάσσοντάς τους σπόρους), τις αγορές απευθείας διάθεσης τροφής - Χωρίς Μεσάζοντες  και το κίνημα των τοποφάγων (οι αγορές αυτές κυριαρχούν στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και στον Καναδάκαι κυρίως στη Γαλλία με τα AMAP.  Είναι 10 - 20% πιο φθηνές από τις λαϊκές αγορές και φέρνουν προϊόντα της καθαρής γεωργίας στο σπίτι σου). 
Οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί είναι το όχημα για την ανασυγκρότηση  της καθαρής πρωτογενούς παραγωγής.
Η Ελλάδα μπορεί μέσα απο την Κοινωνική Οικονομία να αξιοποιήσει το συγκριτικό  της πλεονέκτημα - δεδομένου ότι διαθέτει την μεγαλύτερη βιοποικιλότητα   στην Ευρώπη - για να επιτύχει την διατροφική αυτάρκεια - ασφάλεια, με βάση τους παραδοσιακούς σπόρους από ντόπιες ποικιλίες, τα Συνεργατικά Δίκτυα, τους Συλλόγους, τις Ενώσεις Καταναλωτών και προσώπων για την αστικήβιολογικήαναγεννητική γεωργία, με τα κινήματα των τοποφάγων, τους αστικούςσχολικούς λαχανόκηπους και ταρατσόκηπους, τους Αστικούς Οπορώνες,  τα Δίκτυα των Οικοχωριών,  Οικοκοινοτήτων, των  Οργανώσεων για την Αυτάρκεια, την Φυσική Καλλιέργεια, την Φυσική Δόμηση

2)  Η ενεργειακή αυτάρκεια με ΑΠΕ μέχρι το 2025 με βάση τους Κοινωνικούς Συνεταιρισμούς Ενέργειας.  Η Κοπεγχάγη ζεσταίνεται από τα σκουπίδια της. Οι Σκανδιναβικές χώρες  αγοράζουν ...  τα σκουπίδια άλλων χωρών. Στην Γερμανία λειτουργουν εκατοντάδες Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Ηλιακής Ενέργειας (προσφέροντας εισόδημα στους κατοίκους ολόκληρων κωμοπόλεων) με ελάχιστη ηλιοφάνεια. Γιατί δεν μπορούμε εμείς που έχουμε όλο τον ήλιο και τον αέρα δικό μας;

3) Η κάλυψη των πληγών που άφησε η υποχώρηση του Κοινωνικού Κράτους στον τομέα της υγείας με την συμβολή της αλληλέγγυας-αλληλοβοηθητικής υγείας-πρόνοιας (Κοινωνικά ΙατρείαΚοινωνικά ΦαρμακείαΔομές - Υποδοχή - Καταλύματα για άνεργους, άστεγους, πρόσφυγες, κακοποιημένες γυναίκες, χρήστες, ανήλικους, ψυχικά πάσχοντες).  
Η δημιουργία Εναλλακτικού Νομίσματος και για υπηρεσίες Υγείας όπως είναι το SOL στη Γαλλία. 
Ο στρατηγικός σχεδιασμός και η μέριμνα για να αποκτήσουμε επάρκεια σε φάρμακα.




4)  Η μείωση της ανεργίας, της μαύρης εργασίας, του κοινωνικού αποκλεισμού.  Η αλληλέγγυα αναδιανομή του πλούτου 
Η Αλληλέγγυα Κοινωνική και Συνεργατική Οικονομία είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την αντιμετώπιση της ανεργίας, της μαύρης εργασίας, της φτώχειας, του κοινωνικού αποκλεισμού, των ανισοτήτων, για να επουλωθουν οι πληγές απο την κατάρρευση του Κοινωνικού Κράτους, το οποίο δεν προβλεπεται σύντομα να αναταχθεί. 
Αποτελεί την μοναδική εναλλακτική λύση για την αναδιανομή του  πλούτου (από το υστέρημα των πολλών στους οικονομικά ασθενέστερους) με βάση την ανακύκλωση των υπαρχόντων από τα Αλληλέγγυα  και Ανταλλακτικά Δίκτυα, την (δ)εθελοντική δράση πλήθους οργανώσεων για την αντιμετώπιση της σπατάλης, για την προστασία του περιβάλλοντος (με εκατοντάδες Οικολογικές - Περιβαλλοντικές Οργανώσεις για την Αειφορία)  και την επίτευξη της αυτάρκειας και της ευημερίας, ανεξαρτήτως των ρυθμών ανάπτυξης.
Δείτε: Ευημερία χωρίς ανάπτυξη. 10 νέες πολιτικές για τη νέα Αριστερά.  Άρθρο στο enallaktikos.gr Γιώργος Καλλής, Πάνος Πετρίδης και η συλλογικότητα Research & Degrowth της Βαρκελώνης) και 7 εφαρμογές της κοινωνικής οικονομίας στο περιβάλλον. Του Κώστα Νικολάου

Είναι απολύτως μετρήσιμη η μείωση της ανεργίας με την δημιουργία νέων αξιοπρεπών θέσεων εργασίας στις επιχειρήσεις Κοινωνικού Κεφαλαίου χωρίς αφεντικά, όσο και το "Κοινωνικό Αποτύπωμα" τους.
5) Η Συλλογική Διαχείριση Κοινωνικών των Αγαθών με πρωταρχικό μέλημα την ωρίμανση  τωνΚοινωνικών Συνεταιρισμών για την Αυτοδιαχείρηση του νερού  ως ανταγωνιστικής εναλλακτικής λύσης για την αποτροπή της ιδιωτικοποίησης,  σε συνεργασία με τους δήμους.   Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία και την εμπειρία των δημοτικών επιχειρήσεων .
Η Συλλογική Διαχείρηση μπορεί να αξιοποιήσει τα μοντέλα και τις προτάσεις των:  Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ECI),  Right2water,  Ευρωπαϊκή Ομοσπονδί των Δημοσίων Υπηρεσιών (EPSU),  Ευρωπαϊκό Κίνημα Νερού (EWM), αλλά και την νομοθεσία και τις πρακτικές ευρωπαικών χωρών όπως η Γαλλία (το Γαλλικό Συνταγματικό Συμβούλιο έκρινε αντισυνταγματική τη διακοπή νερού σε ανθρώπους που αδυνατούν να πληρώσουν τον λογαριασμό ύδρευσης), η   Σλοβενία (στην αναθεώρηση του Συντάγματος της,  αναφέρεται ρητά ότι το πόσιμο νερό αποτελεί ανθρώπινο δικαίωμα), η Αυστρία (περισσότεροι απο από 5.000 συνεταιρισμοί νερού), η Δανία (Πάνω από 2.500 συνεταιρισμοί νερού), Φινλανδία  (Περίπου 1.400 συνεταιρισμοί νερού), ΗΠΑ  (3.300 συνεταιρισμοί νερού), της Λατινικής Αμερικής (Οι μεγαλύτεροι στον κόσμο συνεταιρισμοί νερού σε αστικές περιοχές) κ.ο.κ


Η Συλλογική Διαχείρηση μπορεί να υλοποιηθεί με βάση τις προτάσεις και την εμπειρία των δικών μας οργανώσεων:  της Πανελλαδικής Συμμαχίας για το Νερό - Δίκτυο Κινημάτων και Συλλογικοτήτων, με πρωτοπόρες την Κίνηση 136, η οποία οργάνωσε το πετυχημένο δημοψήφισμα στην Θεσσαλονίκη, της  Συμμαχίας για το Νερό στην Περιφέρεια Θεσσαλίας  κ.α  
Σε όλες τις χώρες που  ενεπλάκη το ΔΝΤ απαίτησε την ιδιωτικοποίηση του νερού. Ωστόσο η ιδιωτικοποίηση της ύδρευσης απεδείχθη μια αποτυχημένη και αναχρονιστική ιδέα. Από το Παρίσι και το Βερολίνο, έως το Μπουένος Άιρες και τη Λα Παζ, η σύγχρονη τάση είναι η επιστροφή των ιδιωτικοποιημένων επιχειρήσεων στους δήμους και το δημόσιο, και όχι η ιδιωτικοποίησή τους. 
Παγκοσμίως, το 90% των επιχειρήσεων σε πόλεις άνω του ενός εκατομμυρίου ανήκει στο δημόσιο (76% για τις χώρες του ΟΟΣΑ). Στις ΗΠΑ, μόνο το 13% του πληθυσμού εξυπηρετείται από ιδιώτες.
Δείτε: "Η τροφή και το νερό στους πολίτες"! 3η Διεθνής Διάσκεψη Συνεταιρισμών, Κεμπέκ και Κίνηση Πολιτών Για το Νερό 136: Αυτή είναι λύση για να μην ιδιωτικοποιηθεί το νερό!




6) Η δημιουργεία καινοτόμων χρηματοοικονομικών εργαλείων με την θεσμοθέτηση - λειτουργεία Δικτύων Τραπεζών ΧρόνουΗθικών Τραπεζώνιδεατών, συμπληρωματικών στο ευρώ Τοπικών Εναλλακτικών - Ανταλλακτικών Νομισμάτων, για την ενίσχυση της Ανταλλακτικής Οικονομίας, των καινοτόμων κοινωνικών επιχειρηματικών σχεδίων (με δωρεάν Κοινωνικό Χρήμα, μικροχρηματοδοτήσεις, εγγυητικες επιστολές, δικαίωμα ισότιμης συμμετοχής σε όλους τους διαγωνισμούς για την υλοποίηση έργων)  και του εμπορίου (Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση Ηθικών και Εναλλακτικών Τραπεζών  -FEBEA , αντιγράφοντας κατά λέξη τον νέο Γαλλικό νόμο που πιστοποιεί συμπληρωματικά στο ευρώ Εναλλακτικά Νομίσματα). 
Δείτε: Νόμισμα από τον τόπο σου... - Μπερνάρντ Λιετέρ (συν-δημιουργός του ευρώ): Το μέλλον του χρήματος:  "Η νομισματική ποικιλότητα είναι απαραίτητη για τη βιωσιμότητα και προσαρμοστικότητα της οικονομίας",  και Έτοιμη για παράλληλο νόμισμα η Βαρκελώνη μετά την επιτυχία των νέων Τοπικών Εναλλακτικών Νομισμάτων σε Χιρόνα, Μπιλμπάο, Σεβίλλη, Μπρίστολ, Τουλούζη και σε πολλές ακόμα περιοχές της Ευρώπης. 

7) Η   ανταλλαγή των υπαρχόντων (το σκουπίδι του ενός είναι το διαμάντι του άλλου) και η στρατηγική της αυτάρκειας με την θεσμοθέτηση - νομιμοποίηση και ενίσχυση  της αχρήματης, εμπράγματης και ανταλλακτικής οικονομίας στα πλαίσια της οποίας δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα περισσότερα απο 3.000 θεσμοθετημένα ή άτυπα  Δίκτυα - Δομές Αλληλεγγύης  και Αντιπραγματισμού  στον χώρο της Ανακύκλωσης - Επαναχρησιμοποίησης των υπαρχόντων, που υποστηρίζονται απο  Ταμεία Αλληλεγγύης.
Ανταλλάσσουν και προσφέρουν  δωρεάντρόφιμα, φάρμακα, ενδύματα - υποδήματα, βρεφικά είδη και παιχνίδια,  ηλεκτρονικά είδη έπιπλα , έργα τέχνης   κ.οκ σε όσους έχουν ανάγκη. 
Οργανώνουν δωρεάν ανταλλακτικά - χαριστικά παζάρια,  κοινωνικά συσσίτια,  συλλογικές κοινωνικές κουζίνες. 
Αναπτύσσουν  πρωτόγνωρη πολιτισμική δραστηριότητα με ένα νέο πολιτιστικό ακτιβισμό,  προωθούν δωρεάν τις νέες τεχολογίες μέσω των οργανώσεων του κινήματος για Ελεύθερο Λογισμικό-Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα, την εναλλακτική  μετακίνηση μέσω των δεκάδων ποδηλατικών ομάδων και του Συνεπιβατισμού κ.ο.κ

8) Η αντιμετώπιση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση με θεσμοθέτηση -υποστήριξη της Αλληλέγγυας Παιδείας (Κοινωνικά ΦροντιστήριαΩδεία κ.οκ),  της Εναλλακτικής Εκπαίδευσης και των Δικτύων Εθελοντών. 
Ένας καινούριος κόσμος γεννήθηκε μέσα στην κρίση. Χιλιάδες (δ)εθελοντές καθηγητές και φοιτητές, Δίκτυα Αλληλεγγύης, δήμοι και Αυτοδιαχειριζόμενοι Κοινωνικοί Χώροι οργανώνουν καθημερινά Κοινωνικά Φροντιστήρια για κάθε τάξη και μάθημα. Φτιάχνουν παιδικούς σταθμούς, Κοινωνικά Ωδεία, Σχολές Χορού.  Ολα δωρεάν!

9) Η προώθηση του Εναλλακτικού Τουρισμού, ο οποίος αποτελεί προνομιακό τομέα δράσης των Κοινωνικών Συνεταιρισμών σε όλο τον κόσμο, με υποδειγματικό παράδειγμα την Ινδονησία.

10) Η  θεσμοθέτηση, ενίσχυση και προώθηση του Ηθικού Αλληλέγγυου και Ισοδίκαιου Εμπορίου.

11) Η ανάκτηση και επαναλειτουργία απο τους εργαζόμενους των εγκαταλελειμμένων επιχειρήσεων και εργοστασίων. (Δείτε: Δεύτερη Ευρωμεσογειακή Συνάντηση «Η Οικονομία των Εργαζόμενων» στην Θεσσαλονίκη)Δείτε τις σχετικές διατάξεις  στον νέο νόμο της Γαλλίας για την Κοινωνική Οικονομία.

12) Η ενίσχυση των οικοχωριών οικοκοινοτήτων και εγχειρημάτων αυτάρκειας μεσω ενός  σχεδίου απο - ανάπτυξης , Συμβολαιακής  και      Κοινωνικά Υποστηριζόμενης  γεωργίας - κτηνοτροφίας με επανεγκατάσταση στα εγκατελελειμμένα χωριά και αξιοποίηση των δημόσιων, εκκλησιαστικών  - καθώς και ιδιοκτησιακά - αμφισβητούμενων, ακαλλιέργητων εκτάσεων.

13) Η Θεσμοθέτηση - υποστήριξη των 230 και πλέον, Αυτοδιαχειριζόμενων Κοινωνικών Χώρων οι οποίοι αποτελούν τις  πιο ζωντανές κοιτίδες της Κοινωνικής Οικονομίας στην Ελλάδα, όπως και τα Στέκια Μεταναστών και οι  Εργατικές Λέσχες

14) Η αξιοποίηση για τους παραπάνω σκοπούς του νέου πολύτιμου ανθρώπινου δυναμικού, δεδομένου ότι τα τελευταία 5-6 έχουν γίνει για όλους τους τομείς της Κοινωνικής Οικονομίας στην Ελλάδα δεκάδες διδακτορικές διατριβές απο Έλληνες φοιτητές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

15) Η αντιμετώπιση του προβλήματος των αστέγων και η θεσμοθέτηση  της Κοινωνικής Κατοικίας για τους οικονομικά αδύναμους, τους φοιτητές και τα νέα ζευγάρια.  
Με φορολογικές ελαφρύνσεις  για τους ιδιοκτήτες των ανοίκιαστων διαμερισμάτων και την αξιοποίηση της ανταλλάξιμης εργασίας μέσω Τραπεζών Χρόνου και Τοπικών Εναλλακτικών Νομισμάτων.


Γιατί χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο  θεσμικό και νομικό πλαίσιοενιαίο για όλες τις μορφές Κοινωνικών Συνεταιρισμων 

Για να ανθίσουν οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις χρειαζόμαστε ένα ενιαίο θεσμικό και νομικό πλαίσιο για τους αγροτικούς, κοινωνικούς, καταναλωτικούς, ενεργειακούς συνεταιρισμούς, τους συνεταιρισμούς εργαζομένων κ.ο.κ, καθώς και για την αλληλέγγυα - αχρήματη - εμπράγματη - ανταλλακτική οικονομία, το οποίο να ευνοεί και να υποστηρίζει την μετεξέλιξη του τεράστιου κινήματος αλληλεγγύης και εθελοντισμού σε Κοινωνική Επιχειρηματικότητα.
Δεν είναι δυνατόν να προσπαθούμε να ξανανακαλύψουμε τον τροχό...
Αυτό το  θεσμικό και νομικό πλαίσιο, αποτελεί κοινό τόπο, έχει επεξεργαστεί και προσαρμοστεί στην ελληνική πραγματικότητα, συνδυάζοντας την ενιαία (για όλες τις περιπτώσεις συνεταιρισμών)  Βασκική συνεταιριστική Νομοθεσία (που είναι η πιο επεξεργασμένη και λεπτομερής στην Ευρώπη - περιλαμβάνει και ειδική φορολογική συνεταιριστική νομοθεσία. Δείτε εδώ την μετάφραση του Βασκικού συνεταιριστικού νόμου στα ελληνικά: http://www.diktio-kapa.dos.gr/keimena/LawCoop%20Company.pdf. Περιλαμβάνει τον Βάσκικο νόμο για τους συνεταιρισμούς με την 1η και 2η τροποποίησή του και τον φορολογικό νόμο για τους συνεταιρισμούς) με τις τολμηρές, πρωτοποριακές και ριξικέλεθρες διατάξεις  (Δείτε εδώ Titre II : DISPOSITIONS FACILITANT LA TRANSMISSION D'ENTREPRISES À LEURS SALARIÉS  απο τοάρθρο 18 και έπειτα) και όλες τις καινοτομίες του νέου Γαλλικού νόμου για την Κοινωνική Οικονομία(Πιστοποίηση υπο όρους συμπληρωματικών - Εναλλακτικών Νομισμάτων, ανάκτηση και επαναλειτουργία από τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων που έκλεισαν, κανονισμός για τα ΑΜΑP - ενώσεις βιοκαλιεργητών και τις αγορές απευθείας διάθεσης τροφής Χωρίς Μεσάζοντες-, προώθηση της αστικής γεωργίας με κίνητρα να φυτέψουν οι πολίτες στα πάρκα, πρόστιμα στα σούπερ μάρκετ αν δεν δίνουν εγκαίρως τα προϊόντα που λήγουν σε Δoμές Αλληλεγγύης κ.ο κ).




Γιατί το κράτος δεν μπορεί και δεν πρέπει να αναλάβει την υλοποίηση της Κοινωνικής Οικονομίας - το μέγα θέμα της αυτονομίας και της ανταγωνιστικότητας Το κράτος το μόνο που κάνει είναι να την εμποδίζει και να "υποδύεται" τους φορείς της Κοινωνικής Οικονομίας για να καρπώνεται  - κατασπαταλά, με τον γνωστό δεξιοτεχνικό του τρόπο - μέσω της έμπειρης και ανυπέρβλητης  γραφειοκρατίας του, τους πόρους που προορίζονται γι' αυτούς.
Η Κοινωνική Οικονομία για να ανθίσει είναι υποχρεωμένη να λειτουργεί ανταγωνιστικά τόσο με το κράτος, όσο και με την ιδιωτική οικονομία. Κι αυτό γιατί έχει δημιουργήσει σε όλο τον κόσμο περισσότερες απο 300 εκατομμύρια αξιοπρεπώς αμοιβόμενες θέσεις εργασίας εν αντιθέσει με τον νέο εργασιακό μεσαίωνα που επιχειρείται να επιβληθεί στον ιδιωτικό τομέα και την μείωση των μισθών στον δημόσιο.
Δείτε την σχετική έκθεση των εμπειρογνώμων του Διεθνούς Συνεταιριστικού Κινήματος η οποία έχει σταλεί στο Υπουργείο Εργασίας,  που αναφέρει: " Οι συνεταιρισμοί δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τον ιδιωτικό τομέα καθώς διατρέχουν έναν πραγματικό κίνδυνο οι συνεταιρισμοί οι οποίοι ρυθμίζονται από τον παρόντα νόμο, να χάσουν την αυτονομία τους ή να διαλυθούν όταν μεγαλώνουν σε μέγεθος μελών ή κύκλο εργασιών.» (επισυνάπτεται η επιστολή - έκθεση προ στο Υπουργείο Εργασίας) 

Αντίθετα με τις δηλώσεις του  Αλέξη Τσίπρα στο 2ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ για μια «Κοινωνική Οικονομία ανταγωνιστική προς το κυρίαρχο οικονομικό μοντέλο», η επίσημη άποψη του Υπουργείου Εργασίας όπως αυτή εκφράστηκε επανειλημμένως από την Υπουργό κα. Ράνια Αντωνοπούλου είναι ότι η Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία «δεν ανταγωνίζεται τον ιδιωτικό τομέα».  


Δείτε την ομιλία Πρωθυπουργού στο 2ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ 19:53 λεπτό στο Linkhttps://www.youtube.com/watch?v=0Lsr343KeJE, σε αντίθεση με την τοποθέτηση της Ράνιας Αντωνοπούλου στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ΑΠΕ-ΜΠΕ: "Προγράμματα με στόχο την πλήρη απασχόληση" (τελευταία ερώτηση)  http://www.amna.gr/articlep/141500/R.-Antonopoulou-sto-APE-MPE:-Programmata-me-stocho-tin-pliri-apascholisi   και στο Κανάλι της Ελληνικής Βουλής 130: 10ο λεπτό στο Link). 
Όπως το κράτος και η ιδιωτική οικονομία αυτορυθμίζονται, έτσι και ο νέος τρίτος τομέας της οικονομίας πρέπει να λειτουργεί με αυτονομία και να αυτορυθμίζεται.
Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία και σαφές χρονοδιάγραμα βάση των οποίων οι αρμοδιότητες και οι πόροι θα μεταβιβάζονται σταδιακά στις εκλέγμενες τριτοβάθμιες οργανώσεις της Κοινωνικής Οικονομίας.


"Ne pas le laissons dans la loup Bergerie": Μην αφήνετε τον λύκο μέσα στο μαντρί!


"Ne pas le laissons dans la loup Bergerie"
 (Μην αφήνετε τον λύκο μέσα στη στάνη), σχολίασε ο Conny Reuter, πρόεδρος της Social Platform (link is external) (Κοινωνική Πλατφόρμα). 

Η κοινωνική οικονομία παράγει οικονομική αξία, διότι βασίζεται στην αρχή του αμοιβαίου οφέλους. Αυτό είναι συνδεδεμένο με την έννοια του συγκριτικού πλεονεκτήματος  (comparative advantage), κατά τον οικονομολόγο David Ricardo 
Αυτό που είναι προϋπόθεση του εμπορίου είναι η επ’ ωφέλεια και για τα δύο μέρη, όταν δηλαδή το κόστος για την παραγωγή διαφόρων αγαθών έχει διαφορετική αξία για τα συμβαλλόμενα μέρη - όχι μόνο όταν το κόστος είναι φθηνότερο για το ένα εμπορικό μέλος έναντι του άλλου. Έτσι, ακόμη και όταν το ένα  μέρος μπορεί να παράγει τα πάντα φθηνότερα (Κίνα;), εξακολουθεί να είναι καλό να συναλλάσσεται με άλλους. 
Αν βάλουμε τους ανέργους να επιστρέψουν στην εργασία, τότε όλοι στην κοινωνία επωφελούνται. Ο καπιταλισμός βασίζεται στο ατομικό συμφέρον, αλλά αντίθετα η δύναμη της κοινωνικής οικονομίας είναι ότι όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη επωφελούνται: υπηρετείται το κοινό καλό
Όλες οι πρόσφατες κοινωνικές καινοτομίες, όπως η μικροπίστωση (microcredit ), το δίκαιο εμπόριο (fair trade) και οι κοινωνικοί συνεταιρισμοί (social co-operatives ) στηρίχθηκαν σε αυτή την αρχή. Χωρίς αυτή τη λογική του αμοιβαίου οφέλους, δεν γίνεται επιχειρηματικότητα, αλλά «assistentialism» (ενίσχυση/επιχορήγηση/παρεμβατικότηταα) - αυτό στηρίζει την εξάρτηση, αλλά δεν βελτιώνει πραγματικά τίποτα.
Αυτή η περιήγηση στη θεωρία, προκάλεσε επίσης, μια σύντομη περίοδο όπου λέχθηκαν «τα σύκα-σύκα και η σκάφη-σκάφη», όταν ο καθηγητής José Luís Monzón, επικεφαλής του CIRIEC International  (International Center of Research and Information on the Public, Social and Cooperative Economy, Διεθνές Κέντρο Έρευνας και Πληροφόρησης για τη Δημόσια, Κοινωνική και Συνεταιριστική Οικονομία), παρουσίασε τη νέα μελέτη τουω«Η Κοινωνική Οικονομία στην Ευρωπαϊκή Ένωση» ("The Social Economy in the European Union", 2007).
Όπως κάνουν οι αυστηροί ακαδημαϊκοί, έκανε έκκληση για έναν ενιαίο- κοινό  ορισμό για το τι είναι η κοινωνική οικονομία
Ο επίσημος ορισμός από το CIRIEC, γέμισε όλη την οθόνη. Αν ο ορισμός μειωθεί μόνο στα ουσιώδη του σημεία, απλά σημαίνει ουσιαστικά ότι, η κοινωνική οικονομία είναι «αντι- καπιταλιστική»...

Τι χρειάζεται να δρομολογηθεί σε κυβερνητικό επίπεδο

α) Για να διαμορφωθεί ένα ενιαίο και αποτελεσματικό θεσμικό και νομικό πλαίσιο ο μόνος τρόπος είναι να σχεδιαστεί και να ιδρυθεί στα πρότυπα του Γαλλικού νόμου για την Κοινώνική Οικονομία, μια Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Οικονομίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, η οποία θα συγκεντρώσει όλες τις αρμοδιότητες και τους πόρους που είναι μοιρασμένες -οι, διασκορπισμένες - οι, σε όλα τα υπουργεία, τους δημόσιους οργανισμούς, την τοπική αυτοδιοίκηση και ... ιδιωτικούς φορείς.
β) Επανασχεδιασμός του ΕΣΠΑ για να "αποκαλυφθούν" - αποσαφηνιστούν και να συγκενρωθούν οι πόροι
Στο πλαίσιο της λειτουργίας της νέας ΓΓ, χρειάζεται να επανασχεδιαστεί το ΕΣΠΑ για να συγκεντρωθούν - "αποκαλυφθουν" οι πόροι που "υποκρύπτονται" σε όλα τα προγράμματα και ... υποπρογράμματα και να δοθούν με διαφάνεια και χωρίς την διαμεσολάβηση "Ενδιάμεσων Φορέων" απευθείας στους τελικούς επωφελούμενους: για να ενισχυθούν και να αναπτυχθούν οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί σε συνέργειες και με τα Δίκτυα Συνεργατικότητας και Ανάπτυξης Καινοτομίας
Δείτε: Κοινωνική Οικονομία: Πρόταση για τον ανασχεδιασμό των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων 2014-2020 και


Η ανάγκη δημιουργίας δύο μητρώων της ΚΑΛΟ στο Υπουργείο Ανάπτυξης και η συγκρότηση δύο αντιπροσωπευτικών τριτοβάθμιων  Οργανώσεων - Κοινωνικών Επιμελητηρίων: α) των Κοινωνικών Επιχειρήσεων και β) των Εθελοντικών Οργανώσεων Αλληλεγγύης της Κοινωνίας των Πολιτών
Για να συγκροτηθεί και να ωριμάσει ένα τέτοιο "Κοινωνικό Επιμελητήριο" (αυτό που αποκαλείται: "Ο Συνεταιρισμός των Συνεταιρισμών") το οποίο θα αναλάβει τον Κεντρικό, τους Περιφεριακούς και Κλαδικούς Μηχανισμούς Στήριξης της Κοινωνικής Οικονομίας, την εκπαίδευση-κατάρτιση, τις έρευνες-μελέτες, την εποπτεία στον σχεδιασμό και την διαφάνεια των  χρηματοδοτήσεων, χρειάζεται στο πλαίσιο της νέας ΓΓ Κοινωνικής Οικονομίας του υπουργείου Ανάπτυξης να γίνουν δύο μητρώα: Ενα για τις (κάθε νομικής μορφής, που τηρεί τους έξι θεμελιώδεις κανόνες του συνεργατισμού) Κοινωνικές Επιχειρήσεις και ένα για τις Εθελοντικές Οργανώσεις Αλληλεγγύης της Κοινωνίας των Πολιτών (με όλες τις νομικές μορφές που έχουν).
Τόσο οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις, όσο και οι Εθελοντικές Οργανώσεις Αλληλεγγύης της Κοινωνίας των Πολιτών, με βάση τα δύο μητρώα, θα συγκροτήσουν Τοπικές, Κλαδικές, Δευτεροβάθμιες και Τριτοβάθμιες αντιπροσωπευτικές  Οργανώσεις - Κοινωνικά Επιμελητήρια και θα διαχειρίζονται - θα ρυθμίζουν τα της Κοινωνικής Οικονομίας.
Οι ιδιωτικές επιχειρήσεις θα πρέπει στο εξείς να ασχολούνται με τα τεκτενόμενα στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας και το κράτος μόνο την νομιμότητα των συναλλαγών με τον έλεγχο όσων χρηματοδοτεί.

Πώς θα γίνει - Ποιοί προθυμοποιούνται να μας βοηθήσουν
Μπορεί να δημιουργηθεί μια άτυπη συμβουλευτική επιτροπή αποτελούμενη απο στελέχη των μεγαλύτερων Κοινωνικών Συνεταιρισμών και Οργανώσεων και εξειδικευμένους νομικούς η οποία και θα εισηγηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα τις θεσμικες-νομικές πρωτοβουλίες που απαιτούνται.
Οι Διεθνείς Συνεταιριστικές Οργανώσεις όπως το ILO και η Διεθνής Συνεταιριστική Συμμαχία (ICAη οποία εκπροσωπεί 292 συνεταιριστικές οργανώσεις και συνομοσπονδίες από 95 χώρες με 1 δισεκατομμύριο μέλη συνεταιρισμών σε όλο τον κόσμο (Δείτε: http://ica.coop/en/directory/members)  προσφέρηκαν με επιστολές τους, να συμβάλλουν "στην διαμόρφωση μιας νομοθεσίας για την ΚΑΛΟ, η οποία θα καλύπτει τις ανάγκες των ανθρώπων και δεν θα υπηρετεί απλώς τον ιδιωτικό τομέα" (Δείτε: Cooperatives Europe  «Η Ελλάδα δεν είναι προς πώληση: υποστήριξη μιας συνεταιριστικής οικονομίας η οποία ανήκει στους Έλληνες» https://coopseurope.coop/resources/news/greece-not-sale-supporting-cooperative-economy-owned-greeks  και Cooperatives Europe «Μια νέα ελληνική οικονομία - Ενδυνάμωση των Ελλήνων πολιτών, μέσω μιας δημοκρατικά ελεγχόμενης επιχειρήσεις https://coopseurope.coop/resources/news/new-greek-economy-%E2%80%93-empowering-greek-citizens-through-member-owned-and-democratically)
Οι Διεθνείς Συνεταιριστικές Οργανώσεις ήδη συμβάλλουν, αφιλοκερδώς, στην διαμόρφωση της συνεταιριστικής νομοθεσίας σε περισσότερες απο 100 χώρες.
Διαθέτουν τεράστια εμπειρία, έχουν δικά τους πανεπιστήμια, εκπαιδευτικούς οργανισμούς και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που μας προσφέρεται δωρεάν.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Ηθικών και Εναλλακτικών Τραπεζών (FEBEA),  (που πιστοποίησε  την Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας σαν την πρώτη Ηθική Τράπεζα στην Ελλάδα), όπως και η Ιταλική Banca Etica (η οποία συνέβαλε στο να δημιουργηθεί η αντίστοιχη Ηθική Τράπεζα της Ισπανίας) ήδη έχουν εκπαιδεύσει στελέχη απο την Ελλάδα καί προθυμοποιούνται να μας βοηθήσουν.
Χρειαζόμαστε και στην Ελλάδα μια Ηθική-Εναλλακτική τράπεζα που θα υποστηρίζει με μικροχρηματοδοτήσεις καινοτόμα κοινωνικά - περιβαλλοντικά πρότζεκτ, όπως η Ιταλική  Banca Etica , η Βραζιλιάνικη  Banco Palmas που το 2008 πήρε το βραβείο Αναπτυξιακών Στόχων της χιλιετίας απ’ τον ΟΗΕ, η Grameen Bank στο Μπανγκλαντές- ή "Τράπεζα των Φτωχών" η οποία πήρε  Νομπέλ Ειρήνης το 2006. Όπως, στην Ευρώπη, η  Triodos, η  GLS, η  Charity Bank, η  ΑSΝ, η  ABS, η  Νef,  η CAJAMAR, η Caza Laboral Popular- CLP κ.α
Τα παιδιά του δρόμου στην Ινδία, άνοιξαν τη δική τους τράπεζα, την Children Development Khazana (CDK),  γιατί δεν μπορούμε εμείς;

Η ανεπάρκεια της νέας νομοθεσίας για την Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία (νόμος 4430) και η ανάγκη ενιαίου νομικού πλαισίου για όλα  τα είδη των Κοινωνικών Συνεταιρισμών και όλες τις μορφές των οργανώσεων της Αλληλέγγυας Κοινωνικής και Συνεργατικής Οικονομίας
Ο Νόμος 4430 αποπέμπει τους mutual συνεταιρισμούς, (τους  αμοιβαίου ενδιαφέροντος συνεταιρισμούς υπηρεσιών για την από κοινού προμήθεια ή προώθηση προϊόντων των μελών - π.χ. αγροτικούς , καταναλωτικούς),δεν τηρεί τις βασικές αρχές της διεθνούς συνεταιριστικής νομοθεσίας, δεν υιοθετεί  τα Παγκόσμια Πρότυπα των Κοινωνικών Συνεταιρισμών και την Παγκόσμια Διακήρυξη του 2003 για τους Συνεταιρισμούς Εργαζομένων της Διεθνούς Ένωσης Συνεταιρισμών Εργαζομένων (CICOPA), δεν λαμβάνει υπόψη του την Σύσταση 193/2002 του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας (ILO) που η χώρα μας έχει αποδεκτεί και ψηφίσει για την Προώθηση των Συνεταιρισμών, συμπεριλαμβανομένου του Ορισμού, των Αρχών και των Αξιών της Δήλωσης για την Συνεταιριστική Ταυτότητα της Διεθνούς Συνεταιριστικής Συμμαχίας (ICA) που εγκρίθηκε το 1995 στο Μάντσεστερ από την συνεταιριστική κίνηση. Η ICA συγκεντρώνει σήμερα ενώσεις συνεταιρισμών από 100 και πλέον χώρες που εκπροσωπούν περίπου 1 δισεκατομμύριο πολίτες.




Σε μια παγκόσμια ... πρωτοτυπία ο 
νόμος 4430 προσπαθεί, χωρίς επιτυχία, να καθιερώσει ένα νομικό πρόσωπο το οποίο να συνδυάζει όλα τα νομικά πρόσωπα που ανήκουν στον Τομέα της Κοινωνικής Οικονομίας. 

Δείτε: Άρθρο προς άρθρο: Όλες οι αλλαγές του Νόμου για την Κοινωνική Αλληλέγγυα Οικονομία που προτείνει το Δίκτυο ΚΑΠΑ και Κοινή ανακοίνωση του Διεθνή Οργανισμού Βιομηχανικών Συνεταιρισμών και Συνεταιρισμών Υπηρεσιών CICOPA και CECOP 5 σχετικά με την πρόταση νόμου για την Κοινωνική Οικονομία. και Ούτε αφεντικά, ούτε υπάλληλοι, αλλά ελεύθεροι συνεταιρισμένοι δημιουργοί.Ο νέος νόμος Νόμος 4430 που ψηφίστηκε  πρόσφατα, αφορά μόνο τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Εργασίας και όχι την Κοινωνική Οικονομία στο σύνολό της. 
Οι φορείς της Κοινωνικής Οικονομίας δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς της οικονομίας και "εποπτεύονται" από όλα τα υπουργεία, δημόσιους οργανισμούς, περιφέρειες και δήμους χωρίς να υπάρχει - στις περισσότερες των περιπτώσεων - θεσμικό και νομικό πλαίσιο που να τους διέπει (από όλα τα "κολοβά" νομοσχέδια αυτής της διάσπαρτης, ατελούς και αντιφατικής νομοθεσίας το πιο επεξεργασμένο και συμβατό με τις συνεταιριστικές αρχές είναι αυτό που ψηφίστηκε πρόσφατα για τους Δασικούς Συνεταιρισμούς με πρωτοβουλία του Πάνου Σκουρλέτη)
Σε δύο μόνο σημεία ο Νόμος 4430 αναφέρει  οτι οι Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (οι οποίοι εποπτεύονται απο το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης) και οι ΚΟΙΣΠΕ (οι οποίες είναι οικονομικά πολύ πιο εύρωστες απο τις ΚΟΝΣΕΠ και  εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας )   μπορούν να ενταχθούν και ... στο μητρώο  ΚΟΙΝΣΕΠ  του Υπουργείου Εργασίας, χωρίς καμία αναφορά -πρόβλεψη για τους υπόλοιπους συνεταιρισμούς (οι οποίοι εποπτεύονται απο όλα τα άλλα  υπουργεία, τις περιφέρειες και τους δήμους).
Πολύ σύντομα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος θα φέρει ένα άλλο νομοσχέδιο για τους ενεργειακούς συνεταιρισμούς... Το Υπουργείο Εσωτερικών εποπτεύει και έχει άλλες ρυθμίσεις - μητρώο και νομοθεσία για τις Οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών (ΜΚΟ, ΑΜΚΕ, συλλόγους, κοκ), το Υπουργείο Εμπορίου για το Ηθικό Αλληλέγγυο και Ισοδίκαιο Εμπόριο, το Υπουργείο Εξωτερικών για τις ΜΚΟ που βοηθούν τρίτες χώρες, το υπουργείο Ναυτιλίας για τις εθελοντικές ομάδες και δομές της Κοινωνικής Οικονομίας  στα νησιά και τις απομακρισμένες περιοχες, οι  σχολικοί λαχανόκηποι και η αλληλέγγυα παιδεία στο Υπουργείο Παιδείας κ.οκ
Ο Νόμος 4430 δεν νομιμοποιεί - θεσμοθετεί, ούτε ασχολείται με τις άτυπες οργανώσεις και δομές αλληλεγγύης, οι οποίες αποτελούν το μεγαλύτερο κομμάτι  της Κοινωνικής Οικονομίας στην Ελλάδα και δεν αναφέρεται στην  αχρήματη, εμπράγματη και ανταλλακτική οικονομία.
Το πιο κραυγαλέο παράδειγμα είναι ότι αν μια επιχείρηση (εστιατόριο, φούρνος κοκ) δώσει ό,τι της περισσεύει σε πρόσφυγες είναι νόμιμο. 
Αν τα δώσει σε Έλληνες είναι παράνομο! Διότι πρέπει να πληρώσει ΦΠΑ και να έχει και δελτίο αποστολής... 
Με αυτό τον τρόπο η δράση των Δικτύων Αλληλεγγύης συνεχίζει να κινείται στα όρια της νομιμότητας, όπως η οργάνωση ο ΑΛΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ, που συνέλαβαν μέλη του στην Μυτιλήνη και αλλού, αλλά ακόμη και το "Αλληλεγγύη για Όλους" - το οποίο χρηματοδοτείτε από τους μισθούς των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ - όταν μεταφέρει, πριν πεταχθούν, όσα δεν πουλήθηκαν από την λαχαναγορά στις Δομές Αλληλεγγύης (χωρίς ... ΦΠΑ και δελτία αποστολής)

Ο Νόμος 4430  θέτει υπό αυστηρό περιορισμό το Κίνημα Χωρίς Μεσάζοντες, και δεν έχει καμία αναφορά στο Κίνημα για την Ελευθερία των Σπόρων και της Βιοποικιλότητας.
Το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε δεν αναφέρεται στο κίνημα για καθαρή τροφή.  Ούτε στο κίνημα των συνεταιρισμών για την αυτοδιαχείριση του νερού που αναπτύσσεται με επιτυχία σε όλο τον κόσμο.
Τέλος εγκαταλήφθηκε κάθε σχέδιο για ανάκτηση και επαναλειτουργία των εγκαταλελειμμένων εργοστασίων με αυτοδιαχείρηση,  με πρώτο παράδειγμα την  ΒΙΟΜΕ, όπως εγκαταλήφθηκε και κάθε εναλλακτικό παραγωγικό μοντέλο.

Η θετική αλλαγή της τελευταίας στιγμής στο  πονηρό άρθρο 3  του Νόμου 4430 και το πρόβλημα της κατασπατάλισης  από  κρατος και ιδιώτες των πόρων που έχουν για τελικούς αποδέκτες τους Κοινωνικούς Συνεταιρισμούς
Το κείμενο του νομοσχεδίου για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία που ψηφίστηκε στη Βουλή διαφέρει ριζικά απο αυτό που κατατέθηκε.
Οι χειρόγραφες αλλαγές της τελευταίας στιγμής  ήταν πολλές και κυρίως στο πονηρό άρθρο 3, με τον υποκρυπτόμενο κρατισμό. 
Σε αυτό το σημείο είχαν αντιδράσει οι διεθνείς όσο και οι ελληνικές οργανώσεις της Κοινωνικής Οικονομίας, όπως και οι Οικολόγοι-Πράσινοι που συμμετέχουν στην κυβέρνηση.
Την τελευταία στιγμή, με χειρόγραφες αλλαγές, το άρθρο 3 άλλαξε ριζικά και δεν αφήνει περιθώριο στο κράτος, όπως και στους δήμους να "μεταμφιέζονται" σε φορείς της Κοινωνικής Οικονομίας και να κατασπαταλούν τους πόρους, οι οποίοι προορίζονται για τις κοινωνικές επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα, η τροποποίηση του άρθρου 3 αναφέρει: "Για να χαρακτηριστεί φορέας κοινωνικής οικονομίας μια επιχείρηση πρέπει να μην έχει ιδρυθεί και να μην διοικείται άμεσα ή έμμεσα από ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ α΄ η β΄ βαθμού ή από άλλο νομικό πρόσωπο του ευρύτερου δημοσίου τομέα."
Ωστόσο τα τελευταία έξι χρόνια εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που αφορούν χρηματοδοτήσεις (σε όλα τα επίπεδα) οι οποίες γίνονται στο όνομα της Κοινωνικής Οικονομίας (Ευρωπαϊκά Προγράματα ΤΟΠΣΑ, ΤΟΠΕΚΟ κ.οκ , Μηχανισμοί Στήριξης, έρευνες - μελέτες, εκπαίδευση - κατάρτιση - συνέδρια) κατασπαταλήθηκαν από το κράτος και από ιδιώτες, οι οποίοι δεν είχαν σχέση με το αντικείμενο και φυσικά τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. 
Τα τελευταία χρόνια επιχειρείται από κάποιους (ιδρύματα, πρεσβείες, δήμους) ένας τεχνητός διαχωρισμός ανάμεσα στους Κοινωνικούς Συνεταιρισμούς και στις startup  που έχουν μια καινοτόμο - άμεσα εμπορεύσιμη ιδέα και αναζητούν επενδυτές, χρηματοδότες  και αγοραστές.  Το μότο είναι πως: "Οι startup  ιδρύονται για να πουληθούν οι χρυσές ιδέες των παιδιών των πλουσίων και οι ΚΟΙΝΣΕΠ για να επιβιώσουν τα παιδιά των φτωχών...
Αυτό μπορεί να αποτραπεί μόνο αν υπάρξει πιστοποίηση των Κοινωνικών Επιχειρήσεων-Οργανώσεων, έτσι ώστε να αποκλείονται από τις χρηματοδοτήσεις όσες δεν έχουν αριθμό Κοινωνικού Μητρώου.

Μπορείτε να το δείτε όλες τις χειρόγραφες αλλαγές  της τελευταίας στιγμής ΕΔΩ.: http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/18a4e643-1429-4e6b-a317-d7c6a29adabf/9768297.pdf


Ο μεγαλύτερος κίνδυνος: Μία μακρά περίοδος αντικρουόμενης και ασαφούς πολυνομίας

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι ότι μπαίνουμε σε μία μακρά περίοδο αντικρουόμενης και ασαφούς πολυνομίας, όπως συμβαίνει συνήθως στην Ελλάδα, όπου οι ερμηνευτικές εγκύκλιοι, το πιθανότερο είναι να έρχονται σε σύγκρουση ανάμεσα στα διαφορετικά υπουργεία. 
Αν δεν υπάρξει άμεσα μια γενναία θεσμική και νομοθετική πρωτοβουλία, θα μπούμε σε μια μακρά περίοδο συζήτησης για την ενοποίηση της νομοθεσίας...  
Κάτι που οι Ισπανοί, οι Βάσκοι, πάντα πρωτοπόροι, οι Γάλλοι (και τόσοι άλλοι), τον τροχό τον έχουν ανακαλύψει... πολύ πριν.

ΥΓ: Συγγνώμη για τους δεκάδες υπερσυνδέσμους, αλλά το - κατά τα άλλα συνοπτικό - κείμενο αυτό δεν είναι δυνατόν να διαβαστεί μέσα σε λίγα λεπτά.
Ο υπερσύνδεσμος σε κάθε λέξη παραπέμπει σε ένα άλλο κείμενο, μια ανάλυση, μια σχετική βάση πληροφοριών.
Αυτό κρίθηκε, από τον υπογράφοντα, αναγκαίο διότι, δυστυχώς πλέον, με την ίδια λέξη δεν εννοούμε όλοι τι ίδιο πράγμα... 




Ολόκληρη η επιστολή της  CICOPA προς την Ράνια Αντωνοπούλου

To: Ms. Rania Antonopoulos, Alternate Minister for Combatting Unemployment, Ministry of Labour and Social Security, Korai 4, 10.564 Athens, Greece Cc: Ms. Simel Esim, Head of Cooperatives Unit, International Labour Organisation, 4 route des Morillons, CH-1211, Geneva 22, Switzerland Brussels, 21st November 2016 Dear Alternate Minister Antonopoulos, For the last 6 months, with the help of legal experts from our network and the invaluable help of KAPA network, a Greek NGO with whom we have been collaborating for a few years, we sent you recommendations on two successive legislative drafts (in August and around 10 days before the approval) of the Greek law on social and solidarity economy. Unfortunately, most of these recommendations were not heeded, and the Greek government apparently voted the law at a very high speed, in spite of observations from the ILO, who has been following up the process closely with us, and is specifically linked to ministries of labour of its member states, and in spite of the fact that the Greek government had stated that they would follow the advice of international organizations. As international and European representative organizations of cooperatives and of the social and solidarity economy, we take note of the gains in the new law, such as the fact that worker cooperatives are now the object of some sort of regulation in Greece, the minimum percentage of disadvantaged persons being set at 30% in social cooperatives and a better definition of disadvantaged persons. However, we also observe that the law presents important weaknesses such as: the fact that the cooperative principles are not spelled out (nor are they spelled out in Greek cooperative legislation in general), a 2 minimum number of founding members which is higher than in all recent cooperative legislations in Europe (5 or 7 for social cooperatives), the lumping together of different legislation levels (social economy in general and worker and social cooperatives in particular), the exclusion from the scope of the social economy of a series of cooperatives and social economy enterprises that do not comply with a series of very specific criteria that are enshrined in the article about the Bodies of the Social and Solidarity Economy, etc. More specifically for social cooperatives and worker cooperatives, we deplore the lack of definition of a worker cooperative and a social cooperative, and the fact that the term and the function of a "social cooperative enterprise" remain unclear, whether it is a social cooperative in accordance with international standards or a social enterprise. As regards the administrative and financial operation of these types of cooperatives, the law does not recommend, as it should, the implementation of democratic control techniques such as a supervisory committee and external cooperative audit to the benefit of the members, nor financial tools such as voluntary shares without number limitation and without more votes and issuing bonds to strengthen the sustainability of cooperatives, with a real risk that the cooperatives regulated by this law will lose their autonomy or risk dissolution when they grow in membership size or in turnover amounts. Regarding the National Social and Solidarity Economy (SSE) Committee as represented by the Minister of Labour and SSE actors, we observe that the latter are not the majority of its members. Therefore this committee can hardly be considered as being an independent body from the state. There is real a risk that it will not to be accepted as a non-state actor by the international and European organizations of cooperatives and of SSE. Since, among other things, ILO Recommendation 193 on the Promotion of Cooperatives has not been properly followed, we hope that, through discussions with the ILO, the law could be modified in the not too distant future. Yours sincerely, Manuel Mariscal Giuseppe Guerini President President CICOPA CECOP – CICOPA Europe